Άρθρα στο αρχείο

Αφιέρωμα στο Μάνο Χατζιδάκι @ Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος!

10

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ
Ρεσιτάλ
«Μ’ ένα τραγούδι άρχισε ο κόσμος και μ’ ένα τραγούδι θα τελειώσει»
Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ
Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου 2017

Η Εθνική Λυρική Σκηνή και ο Σείριος, παρουσιάζουν τέσσερις εμβληματικούς κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, με την υψίφωνο Μαρία Κωστράκη και τον Λευτέρη Μιχαλόπουλο στο πιάνο, την Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου στις 20.30, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Πρόκειται για τα έργα Ο κύκλος του C.N.S. (1952), Ο Μεγάλος Ερωτικός (1972), Ο Ματωμένος Γάμος (1947) και O Καπετάν Μιχάλης (1966). Μέσα από τα έργα αυτά, τα οποία συνέθεσε σε διαφορετικές δημιουργικές περιόδους, ο Χατζιδάκις μιλά ποιητικά για την απώλεια, την ενοχή, τον έρωτα, τον θάνατο, τον πόλεμο και την ελευθερία.

Ο Γιώργος Χατζιδάκις σημειώνει: “Ο Μάνος Χατζιδάκις θεωρούσε την «ανθρώπινη φωνή» ως συγκλονιστική δυνατότητα έκφρασης του ψυχισμού και της σκέψης μας. Σε αυτό το ρεσιτάλ η Μαρία Κωστράκη, αληθινή και ποιητική, μας αποκαλύπτει το τραγούδι του με τον πιο αυθεντικό τρόπο”.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ
Τον ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ C.N.S. τον έγραψα το 1952, με αφορμή το θάνατο του φίλου μου Etienne Rohrich Moritz στις 9 Αυγούστου 1951 και τον χάρισα στον άλλο φίλο μου στη Βαρκελώνα, τον Carlo Novi Sanchez. Η ιδέα προϋπήρχε στο τελευταίο κομμάτι των «Έξι λαϊκών ζωγραφιών»- ιδέα που ολοκληρώθηκε μετά από πέντε χρόνια στην «Ερημιά». Τη δοκιμή την είχα κάμει ήδη στα μοιρολόγια για τις «Χοηφόρες» του Αισχύλου. Ξεκίνησα από τον ελεγειακό χαρακτήρα των δημοτικών μας τραγουδιών και σύγχρονα θέλησα να προχωρήσω πιο πέρα, για να δώσω όσο γίνεται περισσότερο το μεσογειακό χαρακτήρα. Τους στίχους τους έγραψα ή με τη μουσική ή πρώτα απ’ αυτήν, ακολουθώντας πιστά ή ψάχνοντας πολλές φορές μια φόρμα, ένα σχεδιάγραμμα που να περικλείει με λιτότητα ότι ήθελα να πω. Το κλίμα του λιμανιού, του ερημικού λιμανιού με την απεραντοσύνη της αγριεμένης θάλασσας και με τη λυπητερή έκφραση τ’ ουρανού, νομίζω πως ταίριαζε καλύτερα στα τραγούδια μου αυτά, που θρηνολογούν τον άδικο χαμό ενός νέου παιδιού – θέμα παλιό μα πάντα πανίσχυρο και ζωντανό. Τα τραγούδια αυτά – που μ’ απασχολήσανε ίσαμ’ ένα χρόνο για να τα ολοκληρώσω – τ’ αγαπάω ιδιαίτερα, γιατί μου φτιάξανε μερικά χρόνια ζωής απ’ τα πιο δικά μου…
MΑΝΟΣ XΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΙΚΟΣ έγινε από ένα αίσθημα ενοχής κι όχι από ερωτικούς λόγους. Μόνον οι ανόητοι φαντάζονται ότι όταν είσαι ερωτευμένος γράφεις ένα έργο σαν τον «Μεγάλο Ερωτικό». Τον «Μεγάλο Ερωτικό» τον γράφεις όταν δεν ασχολείσαι με το αν είσαι ερωτευμένος ή όχι. Έχεις ξεκαθαρίσει τα θέματα και είσαι ελεύθερος να σκέπτεσαι.
Είχα ένα αίσθημα ενοχής απέναντι σε μια θαυμάσια γυναίκα, τη Μυρτιώτισσα, μητέρα του Γιώργου Παππά, του μεγάλου ηθοποιού, ο οποίος ήταν και πολύ στενός μου φίλος. (…)Όταν πέθανε ο Γιώργος, έχασα τα ίχνη της, δεν είχα επαφή. Μια δεδομένη στιγμή, άρρωστη στο νοσοκομείο, μου στέλνει το Σ΄ αγαπώ, το περίφημο ποίημά της για να κάνω μουσική, μαζί μ’ ένα πολύ συγκινητικό γράμμα. Τότες, είπα, θα πάω αμέσως να τη δω, αλλά δεν πήγα, και με την επιπολαιότητα που χαρακτηρίζει τους νέους, το ξέχασα. Βρέθηκα στην Αμερική, όπου διαβάζοντας ότι πέθανε η Μυρτιώτισσα μου ήρθε στο νου η παράλειψή μου, βρήκα το γράμμα της και το ποίημα και αισθάνθηκα όλες τις τύψεις ενός ανθρώπου που σαν νέος, κάνει τέτοιου είδους αστοχίες κι επιπολαιότητες. Θέλησα να γράψω μουσική εκ των υστέρων γι’ αυτό το ποίημα της Μυρτιώτισσας το τόσο γνωστό στις παλαιότερες γενιές. Για να το συμπεριλάβω όμως κάπου έπρεπε να κάνω έναν ολόκληρο Ερωτικό. Κι έτσι αποφάσισα να επιλέξω ποιήματα απ’ τη Σαπφώ μέχρι τις μέρες μας, για να συμπεριληφθεί και το «Σ’ αγαπώ» της Μυρτιώτισσας. Κι έκανα τον «Μεγάλο Ερωτικό». Νομίζω ότι πέτυχα ένα ωραίο έργο και κατά βάθος, της ανήκει εξ’ ολοκλήρου. Αν ανήκει σε κάποιον «ο Μεγάλος Ερωτικός», δικαιωματικά ανήκει στη μνήμη της Μυρτιώτισσας.
MΑΝΟΣ XΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗΣ του Νίκου Καζαντζάκη, κατά θεατρική διασκευή Γεράσιμου Σταύρου και Κώστα Κοτζιά, σίγουρα δεν θα έμενε σαν θεατρική παράσταση να θυμίζει κάτι στους άλλους, αν δεν υπήρχε η μουσική που έφτιαξε ο Μάνος Χατζιδάκις για την παράσταση, μια μουσική που μου φαίνεται ότι πληρεί και με το παραπάνω την έννοια «μουσική των αισθήσεων».
ΧΑΡΗΣ ΜΕΓΑΛΗΝΟΣ – περιοδικό ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ, αρ. 75-76, Σεπτ.-Δεκ. 1994

Ο Νίκος Γκάτσος μες στα χρόνια της κατοχής άρχισε τη μετάφραση του ΜΑΤΩΜΕΝΟΥ ΓΑΜΟΥ, κι όλοι οι φίλοι του ζούσαμε καθημερινά τις δυσκολίες του, τις αμφιβολίες του, για τον κάθε στίχο, την κάθε λέξη χωριστά, μα και τις υπέροχες στιγμές που τελειωμένοι στίχοι ερχόντουσαν στ’ αυτιά μας, ήχοι μαγικοί πρωτοφανέρωτοι, πανάκριβα διαμάντια στην καρδιά μας, στολίδια ανεπανάληπτα στον Λόγο τον Ελληνικό, χωρίς να υποψιαζόμαστε κείνα τα χρόνια, πως η δουλειά του φίλου μας θα ξεπερνούσε τα όρια μιας δυνατής στιγμής και θα ‘φτιαχνε τη μικρή της ιστορία. (…) Την εποχή που έγραφα τη μουσική του ΜΑΤΩΜΕΝΟΥ ΓΑΜΟΥ, στο ίδιο θέατρο μίλησα πρώτη φορά στους Αθηναίους για το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι, το Ρεμπέτικο. Κι όπως ο Γκάτσος θέλησε να μεταφυτέψει τις Ισπανικές προσωδίες στους λαϊκούς ποιητικούς ρυθμούς της γλώσσας μας, έτσι κι εγώ προσπάθησα να προεκτείνω τους ρυθμούς αυτούς στις παντοτινές πηγές της νεοελληνικής ευαισθησίας.
MΑΝΟΣ XΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ
ΜΑΡΙΑ ΚΩΣΤΡΑΚΗ
Η διακεκριμένη σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς ελληνίδα υψίφωνος και υπότροφος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, έκανε το ντεμπούτο της σε ηλικία 23 ετών με το ρόλο της Νορίνα στην όπερα Don Pasquale του G. Donizetti, στην Όπερα Δωματίου του Μονάχου. Έκτοτε ερμήνευσε με επιτυχία ρόλους από το ευρύ ρεπερτόριό της, σε όπερες όπως: Cosí fan tutte, Don Giovanni, La clemenza di Tito, L’ elisir d’ amore, Carmen, Il viaggio a Reims, La Donna del lago, La Cenerentola, Die Csardasfürstin, Dido & Aeneas, Ariadne auf Naxos, Der Rosenkavalier, Aida κ.α. Από τους σημαντικότερους σταθμούς στην πορεία της, αποτελούν οι συνεργασίες της με διεθνώς καταξιωμένους μαέστρους όπως: Alberto Zedda, Alessandro de Marchi, Andrea Battistoni, Nicola Paszkowski, Christoph Perick, Giovanni Pacor και Γιώργο Βράνο σε Ελλάδα (Θεσσαλονίκη Α.Π.Θ., Αθήνα – Εθνική Λυρική Σκηνή, Μέγαρο Μουσικής), Γερμανία (Staatsoper Nürnberg, Theater Dortmund, Festspiele Weikersheim, Rossini Festival Bad Wildbad, Herkulessaal & Gasteig München, Meistersingerhalle Nürnberg κ.α.), Ιταλία (Rossini Opera Festival – Pesaro, Teatro Nuovo και Caio Melisso – Spoleto, Teatro del Giglio – Lucca , Teatro Goldoni – Livorno, Teatro del Giglio – Lucca, Teatro Stabile – Potenza, Teatro Dante – Φλωρεντία κ.α.) και Αίγυπτο (Όπερα Καΐρου και Αλεξάνδρειας). Το 2010 κάνει την πρώτη της δισκογραφική δουλειά για την ασιατική αγορά με ιταλική μουσική δωματίου συνθετών όπως Rossini, Puccini, Catalani, Zandonai, Leoncavallo κ.α. και το 2015/16 ηχογραφεί και κυκλοφορεί τα CD “Δέησης” και “Stimmen” με μελοποιημένο Καβάφη σε ελληνικά, γερμανικά και ιταλικά από τον Α.Σίμογλου.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Μιχαλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Ξεκίνησε μουσική στο Εθνικό Ωδείο το 1980. Από το 1987 έως το 1994 σπούδασε πιάνο με τον Marian Rybicki και σύνθεση με τον Michel Merlet στο πανεπιστήμιο L’ Ecole Normale του Παρισιού. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικών προγραμμάτων για υπολογιστές από το 1981 έως το 1998. Από το 1994 έχει διδάξει πιάνο και μουσικά προγράμματα σε πολλά Ωδεία της Αττικής. Από το 1995 είναι μόνιμος συνεργάτης του Μουσικού Συνόλου «Μάνος Χατζιδάκις» και από το 2010 μέχρι σήμερα έχει αναλάβει μαζί με τον Γιώργο Χατζιδάκι την ψηφιοποίηση του αρχείου του Μάνου Χατζιδάκι.

ads in article παραστάσεις top}

 Πληροφορίες:

 Εμφάνιση: Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου 2017

 Ώρα έναρξης: 20:30

Τιμές εισιτηρίων: € 20, 15 / Φοιτητικό, παιδικό €10

 Πληροφορίες: visitorscenter@snfcc.org ή 210 8778396

Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

Διεύθυνση: Καλλιθέα

Επικοινωνία: visitorscenter@snfcc.org ή 210-8778396

Πώς να πας: 

Mε λεωφορείο ή συνδυασμό μετρό λεωφορείου

Από Κέντρο
Γραμμές Β2, 550: Οι εν λόγω γραμμές διέρχονται από τον σταθμό μετρό Συγγρού – Φιξ στον οποίο μπορείτε να μετεπιβιβαστείτε. Αποβιβάζεστε στη στάση «Ωνάσειο» στην κάθοδο της Λ. Συγγρού και κινείστε νότια με κατεύθυνση προς τη θάλασσα μέχρι την οδό Ευριπίδου (συμβολή με παράδρομο Λ. Συγγρού).

Από Γλυφάδα
Γραμμές Β2, 550: Αποβιβάζεστε στη στάση «Ευγενίδειο» στην άνοδο της Λ. Συγγρού και χρησιμοποιείτε την υπόγεια διάβαση προς την Καλλιθέα.

Από Πειραιά
Γραμμές Α1, Β1: Αποβιβάζεστε στη στάση «Τζιτζιφιές» επί της Λ. Εθνάρχου Μακαρίου. Στη συνέχεια κινείστε επί της οδού με κατεύθυνση προς Γλυφάδα, στη συνέχεια αριστερά στην οδό Επαμεινώνδα και δεξιά στην οδό Πεισιστράτου.

Τραμ:

Αποβιβάζεστε στη στάση «Δέλτα Φαλήρου» και κινείστε προς τη θάλασσα μεταξύ του κλειστού γυμναστηρίου Τάε Κβον Ντο και της Εσπλανάδας έως ότου συναντήσετε τη σκάλα η οποία σας ανεβάζει στο επίπεδο της Εσπλανάδας.

  Χάρτης

Σχετικά Άρθρα

Έντεχνα Τραγούδια

Μάνος Χατζιδάκις & Ορέστης Χαλκιάς – Μια Πόλη Μαγική | Νέο single

Κυκλοφορεί σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες το τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι «MIA...

Άρθρα στο αρχείο

Το Ρεσιτάλ του Μάνου Χατζιδάκι έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Μάνος ΧατζιδάκιςΤο ΡεσιτάλΚύκλος Μάνος ΧατζιδάκιςΣτην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής ΣκηνήςΚέντρο Πολιτισμού...

Άρθρα στο αρχείο

The Martlet’s Tale και το Sweet Movie του Μάνου Χατζιδάκι | Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

The Martlet’s Tale και το Sweet Movie Δύο κινηματογραφικές σουίτες του Μάνου...

Άρθρα στο αρχείο

Τρία σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ

Τρία σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι Στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣΚέντρο Πολιτισμού...