Άρθρα στο αρχείο

Είδαμε: Η Απολογία της Μαρί Κιουρί στο Θέατρο Αποθήκη

33

Παρακολουθήσαμε την επιτυχημένη παράσταση “Η Απολογία της Μαρί Κιουρί”, σε κείμενο της Ευσταθίας και σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Κίρκης Καραλή, η οποία παρουσιάζεται, στο θέατρο Αποθήκη. Το αθηναϊκό κοινό παρ’ όλο που η παράσταση παίζεται για τέταρτη σεζόν συνεχίζει να την τιμά με την παρουσία του και δικαίως, αφού στο ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη, που έχει βραβευτεί δύο φορές για την ερμηνεία της, δεν σταματάει να εντυπωσιάζει.

Το έργο παρουσιάζει την ζωή της Μαρί Κιουρί, μιας σημαντικής γυναίκας της παγκόσμιας Ιστορίας, από τα όνειρα και το αποτύπωμά της στην Επιστήμη, μέχρι τους έρωτες και τη σχέση με τις κόρες της. Τα πρώτα χρόνια, στην υπό τσαρική κατοχή Βαρσοβία, οι σπουδές στη Σορβόνη, η ραδιενέργεια, το πρώτο Νόμπελ…μέχρι το ερωτικό σκάνδαλο στο Παρίσι, με πρωταγωνιστές την Κιουρί και τον Πωλ Λανζεβάν, επίσης επιστήμονα και παντρεμένο, που έγινε αφορμή για να κινδυνέψει η ίδια να μην πάρει ένα Νόμπελ. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή του Νόμπελ Χημείας στην επιστήμονα και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας την μεγαλειώδη προσφορά της.

Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα, όπου διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία μέσα από τη διήγηση της ζωής της. Η Μαρί στο εδώλιο, σε μια συνθήκη κατάφωρης αδικίας, διηγείται με συγκίνηση και ένταση τη δική της προσωπική ιστορία, αποδεικνύοντας πως ο δρόμος των ιδεολόγων του πλανήτη, ειδικά των γυναικών, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.

Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, λαμβάνοντας υπόψιν την ιστορική πραγματικότητα σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, αναδεικνύοντας όλες τις πτυχές της προσωπικότητας της Κιουρί.

Η Τρικαλιώτη ως Μαρί Κιουρί, μοιάζει να διηγείται την ίδια της τη ζωή. Παίζει τόσο πειστικά που νιώθεις την ταύτιση με τον ρόλο και νομίζεις πως μιλάει για τους δικούς της έρωτες, τη δουλειά, τα ταξίδια, τις απώλειες και τις δυσκολίες του βίου της. Αποδίδει στοχευμένα τις ενοχές της Κιουρί, ως μιας γυναίκας που ακολούθησε την καριέρα της και έμεινε πιστή στο επιστημονικό της έργο, αφήνοντας πίσω την οικογένειά της και ως μητέρας που αμφέβαλε διαρκώς για το αν ήταν αρκετή. Καταλαβαίνουμε, μέσα από την εκπληκτική ερμηνεία της Τρικαλιώτη, τον πόνο ενός ανθρώπου που προσέφερε τόσα στην επιστήμη και προσπαθούσε να βρει τις ισορροπίες του για να γίνει κοινωνικά αποδεκτή.

Εντυπωσιακή ήταν και η Αγγελική Πασπαλιάρη, που πέτυχε τη συχνή εναλλαγή ρόλων είτε ως αδελφή της Κιουρί, είτε ως μητέρα, είτε ως σύζυγος του Πωλ Λανζεβάν, χωρίς να μπερδέψει τον χαρακτήρα κάθε προσώπου και κέρδισε την προσοχή του κοινού χάρη στην εκφραστικότητα και τον τόσο όσο συναισθηματισμό που εξέφρασε πάνω στη σκηνή.

Η μουσική της Ευσταθίας και το τραγούδι με το οποίο ξεκίνησε και τελείωσε η παράσταση, έδεσε πολύ όμορφα με την πλοκή και τα συναισθήματα τα οποία επεδίωξαν να εκφράσουν οι ηθοποιοί. Το σκηνικό ήταν λιτό. Τα συνατά όπλα της παράστασης ήταν οι ερμηνείες, το πάθος και το δέσιμο των ηθοποιών που εξιστορούν τη ζωή της Κιουρί.

Ο Νίκος Σαμουρίδης, έδωσε το στίγμα του επί σκηνής και εκφράστηκε μόνο μέσω των χορευτικών του ικανοτήτων, ίσως συμβολίζοντας και αντισταθμίζοντας τα έμφυλα στερεότυπα.

Ως μόνες αδυναμίες της παράστασης, θα μπορούσαμε να ανεφέρουμε τα συχνά διαλλείμματα από την πλοκή για χορό και μπορεί να κουράσουν ορισμένους θεατές και κάποια σημεία όπου η δραματικότητα ξεφεύγει από τα πλαίσια της ανάδειξης του πόνου της αδικίας που βίωσε η Μαρί Κιουρί. Μια παρατήρηση αρμόζει να γίνει και για το θέατρο Αποθήκη, αφού σε κάθε επίσκεψη δεν λείπουν οι θόρυβοι από έξω λόγω της περιορισμένης ηχομόνωσης.

Συνολικά, παρά τις μικρές αδυναμίες, η “Η Απολογία της Μαρί Κιουρί” είναι μία προσεγμένη, ολοκληρωμένη παράσταση, με πλοκή που σου τραβάει το ενδιαφέρον χωρίς να κουράζει, στοχευμένη μουσική υπόκρουση και στήσιμο σκηνικού, εναλλαγή ρόλων, χορό, συναίσθημα και φυσικά εξαιρετικούς ηθοποιούς. Μία παράσταση, που αξίζει τις καλές κριτικές όλων αυτών των ετών.

Info:

Η Απολογία της Μαρί Κιουρί
Κείμενο – Μουσική: Ευσταθία
Θέατρο Αποθήκη

Από τις 2 Οκτωβρίου 2022

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση φωτογραφιών, video & κειμένων για αναδημοσίευση χωρίς την άδεια μας ή/και αναφορά του musicity.gr και του συντάκτη / φωτογράφου ως πηγή.

Σχετικά Άρθρα

Άρθρα στο αρχείο

Η Απολογία της Μαρί Κιουρί | Θέατρο Αποθήκη

Η Απολογία της Μαρί ΚιουρίΚείμενο – Μουσική: ΕυσταθίαΘέατρο ΑποθήκηΑπό τις 2 Οκτωβρίου...

Παραστάσεις

Είδαμε: Οι Δούλες στο Θέατρο Αποθήκη

Οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ στο θέατρο Αποθήκη αντικατοπτρίζουν τις σχέσεις εξουσίας...

Άρθρα στο αρχείο

Οι Δούλες, του Ζαν Ζενέ | Θέατρο Αποθήκη

Οι Δούλεςτου Ζαν ΖενέΣκηνοθεσία Γιώργος ΣκεύαςΘέατρο Αποθήκηαπό το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022...

Άρθρα στο αρχείο

Talk Show, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κουτλή | Θέατρο Αποθήκη

Talk Showένα έργο του SuyakoΣκηνοθεσία: Γιώργος ΚουτλήςΣτην θεατρική σκηνή ΑθηναΐςΠρεμιέρα: 1η Φεβρουαρίου...