Παραστάσεις

Είδαμε: Φάουστ στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά «Η Καινή Διαθήκη των αιρετικών»

24

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Η Καινή Διαθήκη των αιρετικών

 

Κλεισμένος στο κλουβί της επιστήμης του και βασανιζόμενος από μια σειρά αναζητήσεων ο Φάουστ, ο ήρωας του ομωνύμου έργου του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, άλλοτε αναζητά τρόπο να βρει ευχαρίστηση στην ουσία της ζωής και άλλοτε επιθυμεί να τελειώνει μια για πάντα με αυτό το μαρτύριο. Κάπου εκεί εισβάλλει στην σκηνή, στην ζωή και στα όνειρα ο Μεφιστοφελής, ένας μικρός και μεγάλος διάβολος, που καλεί τον Φάουστ να δει την πραγματική ζωή όπως ο ίδιος την εννοεί. Αυτή η πραγματική, κατά Μεφιστοφελή, ζωή άλλες φορές έχει να δώσει μόνο χαρές και πάθη και άλλες καλεί τους ανθρώπους της να βυθιστούν σε μία κόλαση ανοίκεια και εξωφρενική, που την ίδια στιγμή τους προκαλεί μία ακαταμάχητη γοητεία, στα όρια του ακραίου εσωτερικού αισθησιασμού.

Ο Γκαίτε, θα γράψει την Καινή Διαθήκη των αιρετικών και θα κάνει μία ολοζώντανη κριτική αναπαράσταση ολόκληρου του σύμπαντος, ξεκινώντας από το big bang και φτάνοντας έως την νεωτερικότητα του παρόντος και του μέλλοντος.

Με αυτό το ατέρμονο κείμενο καταπιάστηκε η Κατερίνα Ευαγγελάτου στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα στο υπέροχο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά. Έχοντας ως εναρκτήριο λάκτισμα την μοντέρνα, εύληπτη, ποιητική και λαϊκογενώς φιλοσοφική μετάφραση του πατέρα της Σπύρου Ευαγγελάτου, έστησε μία παράσταση που χρησιμοποιεί με τρόπο άυλο και συνάμα εντυπωσιακό όλα τα μέσα του θεάτρου, δημιουργώντας ευφυώς σκηνές, ατμόσφαιρες και εικόνες που θα συγκινήσουν από τους οπαδούς του μεταμοντέρνου ως τους λάτρεις του κλασικού.

Η εντυπωσιακή της παράσταση βασίστηκε σε ένα μεγάλο, σχεδόν απόλυτο ποσοστό στους πρωταγωνιστές. Τον Φάουστ και τον Μεφιστοφελή. Ο Νίκος Κουρής με την γνωστή σκηνική του διάθεση και διάσταση ερμήνευσε έναν Φάουστ βασανισμένο, διατηρώντας τις πιο γκροτέσκες του πλευρές. Σε πολλές περιπτώσεις η ερμηνεία του θυμίζει παλιότερες στιγμές του, αλλά δεν παύει να διαθέτει σκηνικό βάρος πολλών κιλών. Το έτερον του ήμισυ, ο Αργύρης Πανταζάρας. Άλλοτε ένα σκανταλιάρικο διαβολάκι και άλλοτε ένας επικίνδυνος σατανάς. Διέθετε σε όλη την παράσταση την απαράμιλλη γοητεία του κακού και επικίνδυνου επιδεικνύοντας όποτε του δινόταν ευκαιρία τις αξιοσημείωτες χορευτικές του ικανότητες.

Το θηλυκό στοιχείο. Στοιχείο ακρογωνιαίας σημασίας στον μύθο του Φάουστ ερμηνεύτηκε από την Νάνσυ Σιδέρη. Κατά την γνώμη μου αποτελεί μία λάθος επιλογή της Ευαγγελάτου. Η Μαργαρίτα δεν είναι ένα κοριτσάκι που υποφέρει από τα αχαλίνωτα πάθη δύο διαβολεμένων μαντράχαλων. Είναι ένα θηλυκό από την μια άκρη ως την άλλη. Σίγουρα έχει τις ευαίσθητες και εύθραυστες στιγμές της, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Από την Μαργαρίτα της Σιδέρη, εμπνεύσεως της σκηνοθέτιδας, έλειπε ο θηλυκός δυναμισμός, η πονηριά και ο βαθύτερος αισθησιασμός. Καμιά γυναίκα δεν αρκείται στο μάδημα της μαργαρίτας. Ούτε αυτές από τις οποίες εμπνεόταν ο Γκαίτε, όσο βασανισμένες κι αν υπήρξαν.

Βρήκα σαφή και βολική την λύση του κινούμενου τετραγώνου της Εύας Μανιδάκη ως μοναδικό σκηνικό και εναρμονισμένα τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα. Η δουλειά της Ελευθερίας Ντεκώ στους φωτισμούς είναι μια δουλειά που ξεχωρίζει. Υπέροχες οι χορογραφίες της Πατρίσιας Απέργη (εξαιρετικό σημείο η σκηνή της κολάσεως) και εξόχως εξυπηρετικές για την παράσταση οι μουσικές συνθέσεις του Γιώργου Πούλιου.

Εάν δεν διυλίσουμε τον κώνωπα η παράσταση της Ευαγγελάτου ήταν εξαιρετική. Υψηλής επαγγελματικής ευθύνης, αξιολογότατων ερμηνειών, εξαιρετικής αισθητικής και εικαστικής αξίας. Εάν τον διυλίσουμε ήταν μια παράσταση που της έλειπε η εναλλαγή φωτός και σκότους. Με την διαρκή σκοτεινή της ατμόσφαιρα δεν μπορούμε με σαφήνεια να καταλάβουμε γιατί ο Φάουστ μαγεύεται από την πρόταση ζωής του Μεφιστοφελή ή από τον έρωτα της Μαργαρίτας. Το όλο θέαμα κινείται σε μία εντυπωσιακή και καλοστημένη ανάγνωση της σκέψης του Γκαίτε και όχι σε μία ουσιωδώς θεατρική διάσταση ενός τεράστιου κειμένου.

Όμως ο υψηλός επαγγελματισμός και η άριστη εκτέλεση την κατατάσσουν σε μία, αν όχι στην μία, παράσταση της χρονιάς.

ads in article παραστάσεις top}

Συντελεστές:
Μετάφραση: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σύμβουλος δραματουργίας: Πλάτων Μαυρομούστακος
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Κομμώσεις: Talkin’heads
Ειδικά Εφέ – Κατασκευές: Προκόπης Βλασερός
Βοηθός σκηνοθέτη: Καλλιόπη Παναγιωτίδου
Β’ Βοηθός Σκηνοθέτη : Βικτώρια Φώτα
Βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Μεγαρίτου
Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου
Παραγωγή: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά & Λυκόφως – Γιώργος Λυκιαρδόπουλος

Ηθοποιοί:
Φάουστ: Νίκος Κουρής
Μεφιστοφελής: Αργύρης Πανταζάρας
Μαργαρίτα: Νάνσυ Σιδέρη
Μάρθα: Δήμητρα Βλαγκοπούλου
Βάγκνερ: Ερρίκος Μηλιάρης
Βάλεντιν: Κλήμης Εμπέογλου
Λίζα: Καλλιόπη Παναγιωτίδου
Σπουδαστής, Μάγισσα: Αγησίλαος Μικελάτος

Συμμετέχουν επίσης 30 σπουδαστές από την Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου: Δημήτρης Αθανασίου, Χρήστος Βασιλόπουλος, Αντώνης Γκούβας, Γεωργία Γρίβα, Εύη Δαέλη, Μικαέλα Δάνα, Βαγγέλης Δαούσης, Τασούλα Δεληγιάννη, Δήμητρα Δερζάκου, Γιώτα Ζαμπελη, Κατερίνα Καλαμπουρίδου, Ματίνα Κανδύλα, Ρένα Καραγιάννη, Ελένη Καρκανίδα, Αναστασία Κόμη, Μαριάνθη Κολιάκη, Μαιρινίκη Λύκου, Νάγια Μητσάκου, Σίλια Μουστάκη, Αλέξανδρος Παυλίδης, Δημήτρης Ποπλίδης, Νάγια Πυργαρούση, Γιάννης Στρατέλης, Κατερίνα Ταπέ, Νάνσυ Τριανταφύλλου, Αλεξάνδρα Φαρδελακη

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:Τετάρτη και Κυριακή 19.00
Πέμπτη, Παρασκευή 20.30
Σάββατο 17.00 & 21.00
Τιμές εισιτηρίων: Διακεκριμένη: 25 ευρώ,
Κανονικό: 18 ευρώ,
Φοιτητικό και άνω των 65: 12 ευρώ
Άνεργοι & ΑΜΕΑ: 10 ευρώ

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Λεωφόρος Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Τ.Κ.18535
Τηλέφωνο: 2104143310 – 320 

 

Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση φωτογραφιών, video & κειμένων για αναδημοσίευση χωρίς την άδεια μας ή/και αναφορά του musicity.gr και του συντάκτη / φωτογράφου ως πηγή.

Σχετικά Άρθρα

Ο David August στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Συναυλίες 2024 & Lives Αθήνα

Ο David August στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο David AugustΣτο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά Δευτέρα 20 Μαΐου 2024 Ο καινοτόμος...

Πλατόνωφ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Άρθρα στο αρχείο

Πλατόνοφ, του Άντον Τσέχοφ | Σκηνοθεσία: Adolf Shapiro στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Πλατόνοφτου Άντον ΤσέχοφΣκηνοθεσία: Adolf ShapiroΣτο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά Από 21 Φεβρουαρίου έως...

Άρθρα στο αρχείο

Forest Swords live in Athens στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Forest Swords live in AthensΣτο Δημοτικό Θέατρο ΠειραιάΤρίτη 28 Νοεμβρίου 2023 Ηλεκτρονικός...

Παραστάσεις

Είδαμε: “Η εκατομμυριούχος” στο Θέατρο Παλλάς

Μία από τις πιο δημοφιλείς τραγουδίστριες της γενιάς της, ένας ανατρεπτικός σκηνοθέτης,...