Άρθρα στο αρχείο

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα, στο Θέατρο Μπέλλος

308
Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα, στο Θέατρο Μπέλλος
Πεμ, Παρ, Σαβ, Κυρ
extra textΣκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Διανομή: Αλ. Βάρθης, Ισ. Δωροπούλου, Τ. Λέκκας, Μ. Παπαδημητρίου, Δημ. Πετρόπουλος
27 Οκτ - 28 Απρ 2024
Πεμ, Παρ, Σαβ, Κυρ

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
στο Θέατρο Μπέλλος

Από 27 Οκτωβρίου 2023

Τι θεωρείται «πρόοδος» τον 21ο αιώνα;

H ομάδα The Young Quill παρουσιάζει το έργο του Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

Η ομάδα The Young Quill, επιστρέφει τη νέα θεατρική σεζόν ανεβάζοντας στο θέατρο Μπέλλος -του οποίου έχει αναλάβει από πέρυσι την καλλιτεχνική διεύθυνση- το έργο του σύγχρονου Ρουμάνου συγγραφέα Ματέι Βίζνιεκ «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα». Μία επιλογή καθόλου τυχαία, καθώς μετά την επιτυχημένη πρώτη χρονιά (2022-2023) επαναλειτουργίας του ιστορικού θεάτρου της Πλάκας, η οποία ήταν αφιερωμένη στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία, η ομάδα επέλεξε ο φετινός καλλιτεχνικός προγραμματισμός να εστιάσει σε ελληνικά και ξένα έργαπου γράφτηκαν τον 21ο αιώνα.

Ο Ματέι Βίζνιεκ γράφει το έργο του αυτό στις αρχές του 2000 θέτοντας το νευραλγικό ερώτημα: Τι θεωρούμε «πρόοδο» τον 21ο αιώνα και τι γίνεται με την «ανθρώπινη ψυχή» όταν βάλλεται από εθνικές έριδες, ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και διεθνή οικονομικά συμφέροντα;

Το έργο:

Μέσα από ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο που όλα μοιάζουν να είναι φάλτσα, διαδραματίζεται μια απόλυτα ρεαλιστική ιστορία ενός οποιουδήποτε πολέμου του τώρα, του τότε ή του μετά. Ο συγγραφέας εμπνέεται από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και μέσα από το έργο του, δίνει χώρο στην ανθρώπινη ψυχή να πενθήσει την ύπαρξη της που ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να χαθεί, αν «ο ισχυρός» το θελήσει.

Στο έργο, ο Βίγκαν και η Γιάσμινσκα επαναπατρίζονται στο χωριό τους μετά τη λήξη του εμφυλίου αναζητώντας τη σορό του Βίμπκο, του χαμένου τους γιού που πολεμούσε. Η τοπική κοινωνία τους αντιμετωπίζει με καχυποψία αναζητώντας τρόπους να εκμεταλλευτεί οικονομικά το πένθος τους. Οι άνθρωποι, ζωντανοί ή νεκροί, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέσα εκμετάλλευσης για την παραγωγή κέρδους. Η μοναδική πηγή εσόδων του ζευγαριού είναι η κόρη τους, Ίντα, η οποία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου μπλέχτηκε σε κύκλωμα σωματεμπορίας και πλέον εκπορνεύεται στην κεντρική Ιταλία. Η Ίντα βιώνει μια παράλληλη ιστορία εξευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ξεχασμένο από όλους -από το κράτος, τους διεθνείς φορείς, τους φίλους, τους συγγενείς ακόμα και από την ίδια τη ζωή- και μη έχοντας δικαίωμα διεκδικήσεων, καθώς στερείται οικονομικών πόρων, το ζευγάρι αποφασίζει να ανακαλύψει μόνο του το νήμα της οικογενειακής του ιστορίας. Μέσα από την προσωπική τους διαδρομή, προκύπτει η ιστορία της πολεμικής φρίκης ολόκληρου του 20ου αιώνα.

Η ομάδα The Young Quill καταπιάνεται με το έργο αυτό είκοσι χρόνια αφότου γράφτηκε, επικαιροποιεί το ερώτημα και αναρωτιέται αν η «πρόοδος» είναι τελικά η αξία που πρέπει να καθορίζει την πολιτική, την κοινωνία, την οικονομία, ακόμα και τον ίδιο τον άνθρωπο.

Ο συγγραφέας:

Ο Ματέι Βίζνιεκ γεννήθηκε το 1956 στη Ρουμανία. Μεγαλώντας υπό τον σκιώδη φόβο ενός καταπιεστικού καθεστώτος, από πολύ νέος παθιάζεται με τη λογοτεχνία και το θέατρο. Το 1984 δημοσιεύει και βραβεύεται για τα ποιήματα του. Ωστόσο, τα θεατρικά του έργα λογοκρίθηκαν και απαγορεύτηκαν, καθώς δεν θέλησε να μείνει σιωπηλός απέναντι στο καθεστώς. Τον Σεπτέμβριο του 1987 ζήτησε πολιτικό άσυλο στο Παρίσι και έκτοτε ζει στη Γαλλία, όπου και εργάζεται ως δημοσιογράφος και γράφει θεατρικά έργα στα γαλλικά.

Η θαρραλέα λογοτεχνική του προσέγγιση και η στάση του απέναντι σε πολιτικοκοινωνικά θέματα έχουν αποσπάσει αναγνώριση και θαυμασμό παγκοσμίως. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν παρουσιαστεί σε θέατρα σε όλο τον κόσμο. Στη Ρουμανία, μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος έγινε ένας από τους πιο πολυπαιγμένους συγγραφείς της χώρας, με τριάντα και πλέον έργα του ανεβασμένα στο Βουκουρέστι και σε άλλες πόλεις της χώρας. Το 2009, το έργο του «Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» απέσπασε το πρώτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Αβινιόν.

Πληροφορίες:

Πρεμιέρα: Από 27 Οκτωβρίου 2023

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 

Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00
Κυριακή στις 18:00

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ κανονικό, 12 ευρώ μειωμένο (ΑΜΕΑ, φοιτητικό, άνω των 65, ανέργων)

Προπώληση: https://www.more.com/theater/i-leksi-proodos-sto-stoma-tis-miteras-mou-ixo/

Θέατρο Μπέλλος

Διέυθυνση: Κέκροπος 1

Περιοχή: Πλάκα

Σχετικά Άρθρα

Οι Apocalyptika στον Λυκαβηττό
Συναυλίες 2024 & Lives Αθήνα

Οι Apocalyptica στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Οι Apocalyptica έρχονται στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού στις 16 Σεπτεμβρίου για να...

Πάνος Μουζουράκης - Μεγαλώνω
Έντεχνα Τραγούδια

Πάνος Μουζουράκης – Μεγαλώνω (video clip) | Nέο single

Ο Πάνος Μουζουράκης παρουσιάζει το νέο του βίντεο για το τραγούδι «Μεγαλώνω»,...

Βότκα Μολότοφ, Παπάγου
Παραστάσεις περιορισμένες

Βότκα Μολότοφ, στο Κηποθέατρο Παπάγου

Βότκα Μολότοφ, η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου, βασισμένη στη διασκευή του...

Βότκα Μολότοφ, Παπάγου
Παραστάσεις περιορισμένες

Βότκα Μολότοφ, του Νηλ Σάιμον | Βεάκειο Θέατρο Πειραιά

Βότκα Μολότοφ, η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου, βασισμένη στη διασκευή του...