Η αναγγελία της νέας παράστασης του Αντώνη Φωνιαδάκη για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου παράδοση και σύγχρονος χορός ενώνονται στην προσπάθεια ενός κοινού στόχου, πιθανώς να δημιουργεί αρχικά κάποιον δισταγμό στον θεατή να την παρακολουθήσει.
Για να είμαστε ειλικρινείς, πολλές φορές υπάρχει μια προκατάληψη σε θέματα που αφορούν τις παραστάσεις που αφορούν στην παράδοση. Φοβόμαστε ότι ίσως αγγίζουν φολκλόρ περιοχές και υπερθεματίζουν την αξία των παραδόσεων, των τόπων και των χώρων σε βαθμό που ίσως κουράσουν.
Αν ανατρέξει κανείς στην πορεία του Φωνιαδάκη, την ενασχόλησή του με το σύγχρονο χορό και τις παραστάσεις του μέχρι σήμερα, καταλαβαίνει ότι η δουλειά που θα παρουσιάσει μάλλον δεν θα πρόκειται για ένα ακόμα κλείσιμο ματιού στο ελληνικό φολκλόρ, αλλά για κάτι παραπάνω.
Η παράσταση «Salema revisited» με ζωντανή κρητική μουσική επί σκηνής και δέκα χορευτές να συνδυάζουν σύγχρονο χορό με παραδοσιακό πεντοζάλι, είναι μια αναφορά του ίδιου του χορογράφου στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κρήτη, αλλά και μια έκφραση της πείρας και της δουλειάς του πάνω στον σύγχρονο χορό.
Οι όποιες αμφιβολίες λοιπόν αμβλύνονται γρήγορα και ο θεατής αφήνεται στην ιστορία των ήχων, των ρυθμών και των σωμάτων. Την παράσταση διαπερνά το πάθος, η έκρηξη, ο έρωτας και η επανάσταση. Το «Salema» που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής, με αφορμή τα τριάντα χρόνια λειτουργίας του, είναι η επιτομή της τελετουργίας που κορυφώνεται και οδηγείται σε έκσταση και γαλήνη.
Με τη βοήθεια των δέκα εξαιρετικών χορευτών (Νεφέλη Αστερίου, Δέσποινα Λαγουδάκη, Εύη Οικονόμου, Μάρω Σταυρινού, Στεφανία Σωτηροπούλου, Christian Denice, Γεώργιος Κοτσιφάκης, Νίκος Γρηγοριάδης, Jan Labner, Τάσος Νίκας), του Σάκη Μπιρμπίλη στους φωτισμούς και του Πάρι Περυσινάκη στη μουσική και τις ενορχηστρώσεις το «Salema» είναι ένα ζωντανό παράδειγμα ότι τα στερεότυπα μπορούν να καταρριφτούν αν υπάρχουν ειλικρινείς προθέσεις. Άλλωστε η πρόθεση της παράστασης δεν ήταν να αναδείξει την Κρητική λεβεντιά στην λαϊκή της έκφραση, αλλά αυτή την ελευθερία που προκαλούν οι ρυθμοί της ζωής και της αλήθειας.
Ολοκληρώνοντας και ακούγοντας το τραγούδι του φινάλε, σκεφτόμουν ότι πέρα από τα σλόγκαν και τις υπερβολές, ένα σύνθημα σαν το «Ελευθερία ή θάνατος» είναι τόσο σύγχρονο και ουσιαστικό. Φυσικά όχι ο βιολογικός θάνατος, αλλά αυτός που προκαλείται από την καταπίεση και την υποκρισία.
Η παράσταση του Αντώνη Φωνιαδάκη ήταν απολαυστική ακριβώς γιατί απέφυγε όποια υποκρισία και αφέθηκε στο ένστικτο και στην ουσία του ρομαντισμού της παράδοσης.
Info
Salema Revisited
Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Σάββατο 16, Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2021